Slovenská digitálna elita. Obchody s najväčšou návštevnosťou, najvyššími tržbami, najobjemnejšími skladmi. Sú však tieto e-shopy najlepšie?
Otestoval som päť najväčších hráčov v segmente elektronika. Cieľom série je poukázať na pozitíva, ktorými sa môžeme inšpirovať a zároveň odhaliť negatívne prvky, ktorým sa podľa mňa treba v e-shopoch vyhnúť. Hodnotiť by sa dalo naozaj veľa a ja sa zameriavam na nasledujúcich päť kategórií:
Jasným lídrom je online obchod Alza.sk. Sekundovať sa mu snažia e-shopy Mall.sk, Nay.sk, Hej.sk a Datart.sk.
E-shop | Návštevnosť* | Hodnotenia** | Moje body |
---|---|---|---|
Alza | 7 200 000 | neznáme | 21 bodov |
Mall | 2 980 000 | 91% z 3385x | 18 bodov |
Nay | 1 800 000 | neznáme | 20 bodov |
Hej | 1 350 000 | 90% z 1006x | 17 bodov |
Datart | 705 000 | 91% z 340x | 14 bodov |
** percentuálny podiel odporúčajúcich zákazníkov k 11.8.2018 a počet slovných hodnotení k rovnakému dňu od mája 2018 v programe Heureka Overené zákazníkmi
Zákaznícky servis
Všetkým e-shopom som písal otázku na produkt, ktorý majú skladom. Celkovo som mal problém kontaktovať predajcu Alza, ktorý sa snaží v najväčšej miere skryť priame kontakty a prinútiť zákazníkov nájsť si odpoveď „svojpomocne“. Nakoniec som našiel ich e-mail v obchodných podmienkach.
Najrýchlejšie mi odpovedali práve z Alza a Nay. Ich stručné a jasné odpovede som dostal do 2 hodín. O tri hodiny dlhšie to trvalo e-shopu Hej. Najdlhšie som čakal na Mall, reakcia mi prišla o takmer 2 dni. Jediný, kto odpovedal nevhodne bol e-shop Datart.
Na otázku, aká je hmotnosť ovládača Xbox mi v Datart odpovedali takto:
Je mi veľmi ľúto, ale žiaľ výrobca neuvádza hmotnosť ovládača.
Paradoxne, všetky ďalšie obchody uviedli, že výrobca uvádza rozmer XX gramov. Napríklad Alza:
Děkujeme za zprávu. Dle dostupných informací od výrobce je váha ovladače bez baterií 347 gramů.
Nay používa na vybavovanie zákazníckych správ tiket systém LiveAgent. Ostatné e-shopy asi nejaké vlastné riešenie alebo len bežný e-mailový klient (Hej pravdepodobne Outlook). Feedback k mojej spokojnosti s ich reakciou si pýtala iba Alza. Používajú systém smajlíkov a pri kliknutí na negatívnych si pýtajú doplňujúci názor priamo na webe.
E-shop | Doba reakcie | Moje body |
---|---|---|
Alza | 2 hodiny | 4 body |
Mall | 45 hodín | 3 body |
Nay | 2 hodiny | 4 body |
Hej | 5 hodín | 3 body |
Datart | 26 hodín | 1 bod |
Nákupný proces
U všetkých piatich testovaných e-shopov bol proces nákupu celkom prehľadný. Možno ako lepší by som hodnotil nákup v Alza, Nay a Datart. O trocha menej prehľadné mi to prišlo v Mall a Hej.
V Alza mi na stránke produktu ako aj pri výbere dopravy uvádzali, že doručenie už dnes (v nedeľu). Keď som si túto možnosť vybral, tak najbližší možný termín bol o 2 dni. Trocha zmätok. Páčila sa mi platba kartou, kde nepresmerujú na platobnú bránu, ale celý proces zadania karty a samotnej platby prebieha v modálnom okne na ich webe.
Aktualizácia 3.9.2019:
Ak zavádzate platby kartou v e-shope. Pozrite si môj článok: Ktorú platobnú bránu si vybrať?
Mall chce silou mocou súhlas na zasielanie e-mailov. Jednak pri vypĺňaní osobných údajov a aj v rekapitulácii objednávky. Dokonca im nevadí, že som pri zadávaní osobných údajov nesúhlasil, v rekapitulácii objednávky už mám znova súhlas označený.
E-shop | Pokladňa (checkout) | Moje body |
---|---|---|
Alza | 3 kroky | 4 body |
Mall | 5 krokov | 3 body |
Nay | 3 kroky | 4 body |
Hej | 4 kroky | 3 body |
Datart | 4 kroky | 4 body |
Informovanosť o objednávke
Obchody ma počas vybavovania objednávky držali relatívne v prehľade. Niekedy až príliš. Ani taký velikán ako Alza sa nevyhol duplicitnému e-mailu k jednej transakcii. O odoslaní tovaru ma informovali dvakrát rovnako znejúcim e-mailom. Ten druhý bol graficky inak upravený.
Najpodstatnejšie je vypýtať si od zákazníka spätnú väzbu k vybaveniu objednávky. Odhodlali sa na to obchody Alza, Mall, Hej a Datart. E-shop Nay nepochopiteľne môj názor nezaujímal. Okrem e-shopu Alza, ktorý poslal vlastný dotazník na hodnotenie, ďalšie e-shopy využili program Heureka Overené zákazníkmi.
Nepáčilo sa mi, že Datart ma začal hneď po nákupe spamovať množstvom newslettrov. Ešte mi ani nestihli odoslať tovar a už som dostal prvý nevkus do mojej schránky. Celkovo som vydržal 7 newslettrov za 7 dní a potom som už explodoval. Z Hej mi dali chvíľu pokoj a prvé newslettre začali posielať až o 3 mesiace. Asi čakali kým zabudnem, že som im v nákupnom procese neoznačil súhlas.
E-shop | Počet mailov | Moje body |
---|---|---|
Alza | 8x | 4 body |
Mall | 7x | 4 body |
Nay | 6x | 3 body |
Hej | 6x | 3 body |
Datart | 2x | 2 body |
Doručenie objednávky
E-shopy mi tovar doručili veľmi rýchlo, na druhý, respektíve tretí deň od objednania. Prekvapilo ma príliš vysoké poštovné v obchode Nay. 6,60€ mi príde naozaj veľmi veľa. Ako štandardne v rámci série testu e-shopov, ani teraz som nedostal žiadnu pozornosť ku objednávke. Nikto sa teda vo svojom digitálnom pôsobení neodlíšil.
E-shop | Kuriér a cena | Doručenie | Moje body |
---|---|---|---|
Alza | AlzaExpres 4,60€ | 2 dni | 4 body |
Mall | SPS 3,90€ | 2 dni | 4 body |
Nay | SPS 6,60€ | 2 dni | 4 body |
Hej | DPD 4,50€ | 2 dni | 4 body |
Datart | DPD 3,49€ | 3 dni | 4 body |
Vrátenie produktov
Okrem obchodu Datart mi všetci vrátili peniaze načas, respektíve pomerne rýchlo. Mall a Hej vracajú za poštovné peniaze v osobitnej úhrade, obvykle o 1-2 dni neskôr. Toto sa mi celkom nepáči, je to trocha neprehľadné a hlavne neviete na čom ste. Poslali všetko alebo ešte niečo príde?
E-shop | Vrátenie peňazí (dni) | Moje body |
---|---|---|
Alza | 5 kalendárnych 3 pracovné | 5 bodov |
Mall | 6 kalendárnych 4 pracovné | 4 body |
Nay | 8 kalendárnych 6 pracovných | 5 bodov |
Hej | 8 kalendárnych 6 pracovných | 4 body |
Datart | 16 kalendárnych 10 pracovných | 3 body |
Zhrnutie
Sú elitní predajcovia elektroniky najlepší?
Podľa mňa nie. V digitálnom prostredí sú síce tržbovo obrovskí, ale emócie vytvárajú minimálne. Jedine tak marketingovým tlakom pod témou výpredajov. Napríklad Black Friday od Alza, ktorý máme takmer celý rok. A nakoniec už nebude mať tento online deň žiadnu hodnotu. Hlavne, že oni zarobili.
Ďalšie články zo série testu e-shopov:
- Bývanie: Bonami, Mountfield, Möbelix, Sconto, 4home
- Kozmetika a zdravie: Dr.Max, Notino, Pilulka, MojaLekáreň, Pilulka24
- Móda: Bonprix, H&M, ZOOT, Tchibo, ANSWEAR
- Obuv: Sportisimo, Eobuv, EXIsport, Footshop, A3 SPORT
- Knihy: Martinus, Panta Rhei, Gorila, Bux, Preškoly
- Športové potreby: GymBeam, inSPORTline, MTBIKER, BodyWorld, Sportobchod