Platobná karta. Kúsok plastu, ktorý je pre mnohých hodnotnejší ako mobil. Pre mňa osobne jedna z top inovácií posledných desaťročí. Navyše sa ňou dá platiť na diaľku, v e-shopoch. Alebo za taxi, jedlo, hotel. Za čokoľvek, dokonca bez jej vytiahnutia z peňaženky.

V našich lokálnych e-shopoch už tvorí pätinu platieb v porovnaní s dobierkou, ktorú si vyberá približne 70-80% zákazníkov. V ČR bol podľa Heureka podiel online platieb kartou v roku 2017 okolo 22%. Pre Slovensko som našiel iba štatistiku za rok 2015, kedy to bolo 15%. V e-shopoch, ktoré poznám to v súčasnosti vychádza na 15-25% objednávok.

Počas roka som otestoval až 35 najväčších e-shopov pôsobiacich na Slovensku v 7 segmentoch. Nižšie zhŕňam, akú platobnú bránu na akceptovanie online platieb kartou používajú.

Platobná bránaE-shop
GP webpayA3 SPORT, Bonami, Datart, GymBeam, Hej, MojaLekáreň, MTBIKER, Notino, Preškoly, Sportisimo
CardPayBodyWorld, Dr.Max, EXIsport, Gorila, inSPORTline, Martinus, Nay, Panta Rhei, Pilulka24, Sportobchod
PayU4home, Eobuv, Mall, Mountfield, Pilulka, ZOOT
GoPayANSWEAR, Footshop
ČSOBAlza, Sconto
ComputopBonprix
ConcardisTchibo
CyberSourceH&M
WebcardBux
WirecardMöbelix

Väčšina uvedených platobných brán funguje podobne. Po potvrdení objednávky v-eshope dôjde k presmerovaniu zákazníka na stránku prevádzkovateľa platobnej brány. Užívateľ tam zadá platobné údaje zo svojej karty a po úhrade je presmerovaný naspäť na web obchodníka.

GP webpay platba kartou online
GP webpay platba kartou online
CardPay platba kartou online
CardPay platba kartou online

U niektorých brán je zadávaná platba priamo na stránke obchodníka bez viditeľného presmerovania na poskytovateľa brány. Riešia to takto brány GoPay a ČSOB, kde sa zobrazí iframe, ktorý prekryje stránku e-shopu, avšak má čiastočne priehľadné pozadie a užívateľ ostáva vizuálne stále na stránke predajcu.

Častým argumentom proti takýmto riešeniam je, že zákazníci nemajú dôveru zadávať svoje údaje na stránke obchodníka. Keď sa takto argumentujúcej osoby opýtate, či to vie podložiť nejakými meraniami, väčšinou ostane ticho. Výhodou by mohlo byť, že užívateľ ostane stále na rovnakej URL adrese a nezostane zmätený presmerovaním na inú stránku.

ČSOB platba kartou online v Alze
ČSOB platba kartou online v Alze
GoPay platba kartou online
GoPay platba kartou online

Používateľské rozhranie najčastejšie používaných brán je rozdielne. V zásade všetky brány požadujú rovnaké údaje (číslo karty, platnosť a CVC). Mne osobne prídu viac prehľadné a vizuálne krajšie brány GoPay, PayU a ČSOB.

PayU platba kartou online
PayU platba kartou online

Nevýhody akceptovania online platieb kartou obchodníkom:

  • poplatky za prijatie platieb (0.6% - 2%)
  • komplikácie pre starších ľudí alebo počítačovo menej skúsených užívateľov
  • nutnosť vracať peniaze, ak nedôjde k ukončeniu objednávky (storno, neprevzatie)

Výhody akceptovania online platieb kartou obchodníkom:

  • menší podiel stornovaní objednávok
  • väčší podiel prevzatých a ukončených objednávok
  • rýchlejší prístup k prijatej platbe
  • možnosť zapamätania platobnej karty pre zjednodušenie ďalších nákupov
  • možnosť opakovaných platieb, napríklad za pravidelné služby
  • možnosť pred-autorizácie platieb, napríklad pri tovare na mieru

Záver

Ktorú platobnú bránu zvoliť?
Uprednostnil by som najlepší prienik medzi užívateľskou použiteľnosťou brány, jej inováciami, cenou za spracovanie platieb a v neposlednom rade technickou integráciou. Vyššie som spomenul brány, ktoré majú podľa mňa trocha lepší UX a zároveň ponúkajú celkom zaujímavý inovatívny spôsob platieb. Zhodnotenie cien a technickej dokumentácie je na vás.