Z času na čas sa vraciam ku svojim predchádzajúcim článkom, aby som si osviežil myšlienky a názory. Mám pocit, že niektoré z nich budú v nadchádzajúcich mesiacoch a rokoch ešte aktuálnejšie ako doteraz.

Vybral som viacero zaujímavých, ktoré odporúčam prečítať všetkým „eshopárom“, ktorí žijú mysľou v súčasnosti a mohli by sa pozabudnúť pozrieť vpred (napríklad na nadchádzajúce Vianoce alebo budúci rok).

Lovebrand verzus performance

Budeme sa musieť uskromniť. Aktuálne dianie s „korona krízou“ bude mať dosah na fungovanie mnohých firiem. Aký bude vplyv na digitálne odvetvie?

Odhadujem zánik niekoľkých pozícií najmä v online marketingu. Veľkolepé fotky na Instagrame, zdieľania hodné súťaže, nápady od A po Z. Kto bude platiť za aj tak zbytočnú prácu? Prichádza doba „kešu“ a konečne sa začne klásť väčší dôraz na dáta. A dátovo zdatní ľudia prinesú do firiem nový kapitál.

Viac o téme v článku Výkonnostný e-commerce. Koniec performance a lovebrand.


TOP e-commerce špecialisti

Pracovná konkurencia je obrovská. Biznis bude vo veľkom kŕči, bez peňazí, s množstvom nepotrebných ľudí, rôznych konzultantov alebo znalcov sociálnych sietí. Vystrčte hlavu z davu.

Budujte svoj vlastný set zručností. Vyberte si oblasti, ktoré sú vám najbližšie. Investuje do nich viac času, no nikdy neprestaňte vnímať iné znalosti. Učte sa stále čosi nové/ďalšie.

Viac o téme v článku 15 zručností e-commerce špecialistu + učebné zdroje.


E-shopy na kolenách

Vývoj na trhu zrejme ešte viac prehĺbi priepasť medzi silnými a slabými hráčmi. Už dnes je maličký slovenský trh nasýtený online obchodmi. Väčšina sotva prežíva, neinovuje, neprináša pridanú hodnotu. Šikovnejšia časť e-commerce scény im v najbližších mesiacoch a rokoch o veľký kus odskočí.

Mnohé e-shopy ťažili z rýchlych peňazí investorov a doteraz neporozumeli slovu EBITDA. To sa bude musieť zmeniť. Poučte sa z chýb druhých a vyťažte z kritických časov maximum.

Viac o téme v článku Zoot na kolenách: Ponaučenie a 12 tipov ako sa opäť postaviť.


Enigmatický model zákazníka

Ak nechcete o rok či dva prešľapovať na rovnakom mieste ako dnes, vráťte sa na začiatok. Sme ovplyvňovaní riešiť SEO, PPC, YouTube, Facebook a Instagram, hoci nemáme jasno v tom ako pomôcť zákazníkovi.

Na rast potrebujeme vedieť viac o svojich zákazníkoch a správne sa postaviť k riešeniu ich problémov. Je dôležité vedieť aký problém majú, prečo to tak je, ako ho chcú vyriešiť a kto sú. Tieto dáta potom prepojíte s ďalšími aktivitami: budovanie e-shopu, biznis stratégia a digitálny marketing.

Viac o téme v článku Aký problém rieši náš zákazník? Predstavujem enigmatický model.


Vylepšite svoje e-shopy

Keď zistíte viac o vlastných zákazníkoch, analyzujte a zlepšujte.

Pripravte plán ako budete postupovať pri vývoji. Výborné je rozdeliť ho na niekoľko menších dielov, ktoré si časovo naplánujte, aby ste mohli sledovať pokrok. Konkurenti budú šetriť, vy musíte tiež. No nájdite cestu ako aj v ťažkých podmienkach inovovať.

Viac o téme v článku Vytvorenie webu - na čom ho vybudovať a aká bude cena.


E-commerce a online marketing trendy

Chatbot. Micro-influenceri. Video. Live streaming. Natívna reklama. Content. Rozšírená realita…

Len to, prosím, NIE!

Prichádza doba automatizovaná. Budúcnosť sú AI, skripty, inteligentné personalizácie. Budeme potrebovať menej digitálnych marketérov, PPC-čkárov, grafikov, copywriterov. Ale o to viac programátorov.

Viac o téme v článku Aké (nie) sú e-commerce a online marketing trendy v roku 2018.


Zhrnutie

Teraz sa rozhoduje, v akej pozícii budete o rok alebo dva. Neprežívajte. Investujte. Inovujte.

Pokiaľ na to nemáte peniaze, každý deň disponujete 24 hodinami.

Vlak sa rozbehol, nezabudnite naskočiť, digitalisti!