Nevedno koľko marketérov vie, že existuje internetová sieň slávy. Niečo ako múzeum ľudí, ktorí sa významne pričinili k vzniku alebo rozšíreniu internetu medzi ostatných. Mnohí bojovali za to, aby sme mali voľný prístup k informáciám, ušetrili si veľa času, skvalitnili si život a internet bol pre nás zábavou. Aaron Swartz sa rozhodol položiť život za to, aby bol internet a svet férovým a lepším miestom. A mnohí dnes spamujú skvelý internet reklamou len pre peniaze. Kvôli tomu má viac ako tretina počítačov nainštalované rozšírenie na blokovanie časti internetových stránok, reklám.

Skúsil som to. Vypol som si AdBlock na jeden týždeň. A to robím v e-commerce, kde digitálny marketing ako odvetvie patrí, no napriek tomu mám AdBlock nainštalovaný. Dalo by sa argumentovať, že by som mal sledovať reklamy konkurencie alebo aspoň vývoj reklám na trhu pre inšpiráciu. Ale stojí to za to?

Darček pre syna (lastovička #1)

Na „lastovičky“ som dlho čakať nemusel, do článku som si ani nevedel vybrať, kto mi naservíroval väčší hnoj. Hneď prvý deň sa blysol Mall, keď mi zobrazoval reklamu na detskú repliku pištole, aby sa môj chlapec cítil ako naozajstný policajt. Ušlo im však, že deti zatiaľ nemám. Nevadí, misia splnená. Prišiel som na ich stránku, aby som sa dozvedel o tomto odpade viac.

Nerelevantná reklama Mall
Nerelevantná reklama Mall

Keď neuhádneš deň ani mesiac (lastovička #2)

O deň neskôr, utorok 12. decembra, Alza veselo prepierala Black Friday (čierny piatok). A to som si myslel, že je to vrchol, až kým mi z BodyWorld v januári dorazil do mailu newsletter. Neuhádneš aký. No predsa Black Friday. A Alza mala akciu znova aktívnu dokonca aj v stredu 31. januára 2018. Neriešia, že tento deň má nejakú históriu a pripadá na piatok v novembri. Jediné podstatné je, aby si ľudia niečo kúpili. Štatistiky na konci mesiaca rozhodnú, či sme dobrí ľudia. Dobrí „marketéri“.

Decembrový Black Friday na Alza
Decembrový Black Friday v Alza

Aktualizácia 3.9.2019:
Alza to hrá na výkon. Ja neverím súčasnému performance marketingu alebo budovaniu lovebrand. Verím, že budúcnosť je v niečom inom, o čom píšem v článku výkonnostný e-commerce: koniec performance a lovebrand.

Keď je jednotka zlá známka (lastovička #3)

Počas týždňa som navštívil niekoľko stránok Azetu. Ako píšu sami o sebe, jednotky slovenského internetu. Spokojný s reklamou som nebol ani tu. Na úvodných stránkach Aktualít a Športu vyhradili hneď po načítaní viac ako 47% priestoru na mojej obrazovke pre reklamný banner. To, že aktuálne vôbec nejazdím a po meste chodím radšej Uberom je jedno. Hlavne, že trafili asi muža v mojom veku.

Pokrytie reklamou na Aktuality
Pokrytie reklamou na Aktuality

Raz musíme trafiť (lastovička #4)

Azet Klik sa tiež veľmi do môjho gusta netrafil. Zobrazil mi v jednom momente až krásnych 14 reklamných oznámení na jednej obrazovke. Štrnásť reklám, to by už mohla byť šanca, že aspoň jedna ma zaujme. A možno by aj zaujala keby som mal plešinu, kruhy pod očami, nadváhu, po 40tke, pleseň na nohách, nedostatok legín alebo chuť na tabletky, ktoré ma nesklamú. Ďakujem, ani jedno z toho.

14 reklám cez Azet Klik
14 reklám cez Azet Klik

Vyber si! (lastovička #5)

ČSFD navštevujem naozaj často, ich web mám rád. Žiaľ, opačne to asi neplatí. Inak by ma nebombardovali z ľavej strany Skylinkom, z pravej Okay elektrom a v strede PSSkou a PlayStation. Štyri brandy na jednom mieste, vyber si!

4 značky na ČSFD
4 značky na ČSFD

Keď ti niekto povie, že TV je plná reklamy (lastovička #6)

YouTube som nespomínal, to si vie každý predstaviť. Reklama, trocha videa, znova reklama, ešte jedna a záver videa. Akosi mi to pripomína bežnú televíziu. Ale tá je lepšia, lebo dostaneme balík nerelevantných reklám raz za niekoľko desiatok minút a zvyšok času sa môžeme venovať obsahu. Na internete to neplatí.

Obťažujú nás všade a každú chvíľu. A tu dostáva šancu AdBlock. Oprávnene! Užívatelia dávajú jasný signál, že súčasná forma reklamy na internete je humus.

Záver

Nechcel som byť veľmi negatívny. Reklama na internete je dôležitá. Má to zmysel. Ale dosiahla hranicu, už dávno, pred niekoľkými rokmi. Zaznamenali sme pokusy o zmenu napríklad vo forme programmatic alebo natívnej reklamy. Zatiaľ, aspoň na Slovensku, sú výsledky týchto foriem reklamy málo viditeľné.

Ak to nezmeníme my, zmenia to technológie a vývoj, ktorý nás čaká. Možno tu o pár rokov internet v dnešnej podobe ani nebude. Budeme mať internet, s ktorým sa môžeme rozprávať, ktorý nám nakúpi, poradí, predpíše lieky. Bude naším kamarátom, ktorý nás dôkladne pozná, sám bude rozhodovať o reklamách, ktoré nás zaujímajú. Nebudú to ľudia, ktorí v motivácii získať viac peňazí urobia čokoľvek.

Dovtedy si zapnime AdBlock.

Aktualizácia 3.9.2019:
Keď už píšem o budúcnosti, tak tu mám aj pár tipov, ktoré sú hudbou budúcnosti. Som si istý, že článok z roku 2018 bude aktuálny aj v roku 2025. Prečítajte si aké (nie) sú e-commerce a online marketing trendy.