Newsletter je už dlhé roky považovaný za jeden z najefektívnejších marketingových kanálov na budovanie vzťahu so zákazníkmi. Veľmi často ho vidieť medzi asistovanými kanálmi počas konverznej cesty v analytických nástrojoch. Budovanie kvalitnej vlastnej e-mailovej databázy je kľúčové.
Od roku 2015 som testoval systém prepojenia newsletter softvéru MailChimp a sociálnej siete Facebook. Užívatelia vedia priamo na Facebooku vyplniť svoj e-mail a prihlásiť sa k odberu noviniek. Výsledok prepojenia môže vyzerať napríklad ako na obrázku.
Výsledky aj s konkrétnymi číslami a tipmi, čo urobiť lepšie prináša nasledovná „case study“.
Ako získať nové registrácie do newslettra (prípadová štúdia)
V JUSTPLAY sme podporili registráciu do zoznamu súťažou o kupóny na nákup (napríklad 3x20€). Celou pointou bolo vyplniť svoje kontaktné údaje (meno, priezvisko a e-mail) vo formulári na Facebooku, čím sa užívateľ prihlásil do súťaže. Následne mu bol odoslaný e-mail, tzv. „double opt-in“, kde potvrdil správnosť e-mailovej adresy a tým svoju účasť v súťaži. Zároveň je tam uvedené, že mu občasne pošleme módne tipy a informácie o aktuálnych akciách.
Koncom roku 2015 sme takto za 3 týždne získali 300 nových registrácií. Súťaž bola promovaná neplateným organickým príspevkom na Facebooku, ktorý získal dosah 7500 ľudí. Zaznamenali sme 124 like, 111 komentárov a 121 zdieľaní.
Pred Valentínom 2016 sme si to zopakovali. Tentokrát sme súťaž podporili dvomi platenými príspevkami na Facebooku, ktoré sa zobrazovali našej cieľovej skupine. Spoločný zásah bol 60000 užívateľov, pričom príspevky získali 407 like, 354 komentárov a 638 zdieľaní. Výsledkom bolo navýšenie mailového zoznamu o 600 nových užívateľov. Samotných zaregistrovaných v súťaži bolo viac, mnohí sa už opakovali z predošlej súťaže.
Zasielanie kampaní a ich výsledky
So zoznamom sme začali pracovať takmer okamžite. Prvé newslettre sme poslali v januári 2016. E-mailom sme zasielali rovnaké kampane ako na hlavný zoznam, ktorý sme si budovali na webe. Prvých dvanásť kampaní malo open rate 15,6% a click rate 4,24%.
Veľkosť zoznamu v roku 2016 bola 1545 odberateľov. V nasledujúcich dvoch rokoch do roku 2018 sa z nich odhlásilo 180 ľudí, ďalších 99 bolo vyčistených MailChimpom (napr. neexistujúca mailová schránka). Po dvoch rokoch nám teda zostalo približne 82% užívateľov v zozname. Z nich otvára naše e-maily v priemere každý deviaty zákazník.
Aj napriek tomu, že sme so zoznamom nepracovali veľmi kvalitne, podľa Google Analytics návštevy webu z tohto zoznamu vytvorili desiatky asistovaných konverzií v e-shope. Percentuálne k veľkosti zoznamu je to menej ako pri hlavnom registri e-shopu. Keď sa v budúcnosti odstránia nižšie spomenuté chyby, výsledky môžu byť pozitívnejšie.
Tipy, čo vyskúšať a urobiť lepšie
Chybou, ktorú som spravil bolo, že sme v druhej polke roku 2016 a najmä v roku 2017 nepokračovali v intenzívnom rozširovaní tohto zoznamu, čím sme premrhali mnohé príležitosti a určite prišli o desiatky až stovky nových objednávok pre rok 2018.
Nedostatočná skúsenosť a malé kapacitné možnosti spôsobili, že sme vôbec nepersonalizovali tieto newslettre. Nemyslím tým oslovenie zákazníkov krstným menom, ale skôr odosielanie jedinečných kampaní. Nie tých istých ako posielame ostatným zákazníkom.
Celý list obsahoval napríklad krstné meno aj priezvisko, keďže 99,5% súťažiacich tieto údaje vyplnilo, aj keď boli dobrovoľné. Mohli sme otestovať, ako budú reagovať na meninové prianie alebo ich znova prepojiť s nejakou aktivitou na Facebooku, ktorých sme mali za posledné dva roky množstvo.
Zhrnutie
Budovanie vlastného a kvalitného e-mailového zoznamu je časovo nákladné. Vyžaduje ohromnú trpezlivosť. Nie je to ako PPC, kde dnes zaplatíš, aby si sa zajtra mohol tešiť. Benefitom investovaného času je, že úroda z neho môže byť dlhodobá, oberať plody je možné aj niekoľko rokov. Stačí investovať svoj čas, ideálne v najbližších dňoch.
Aktualizácia 3.9.2019:
Ak chcete ísť viac do hĺbky v e-commerce, tak si môžete prečítať 2 novšie články o trendoch, ktoré majú veľa spoločného a výborne sa dopĺňajú. Čítajte v ľubovoľnom poradí.