Online predaj v poslednom desaťročí významne narástol a práca v oblasti e-commerce sa stala mimoriadne lákavou, predovšetkým u mladých ľudí. Nečudo, mnohí majú predstavu, že e-commerce je len Facebook, Instagram, YouTube alebo blog.

Podľa prieskumov priemerný človek denne strávi za mobilom viac ako 3 hodiny. Zjavne nás sociálne siete a hltanie obsahu bavia, koho by nebavilo sa tým aj živiť?

Pracovná konkurencia je obrovská. Za 10 rokov som stretol mnoho ľudí, ktorí mali rôzne znalosti a skúsenosti. No iba menšina na sebe významne pracuje a je na úplne inej úrovni ako ostatní, jednoducho je TOP. Ak by som to mal vyjadriť číslami, TOP človek môže byť 3-5x lepší ako bežný digitalista. To je prínos 3-5x väčší. Avšak náklady na TOP človeka nie sú 3-5x vyššie, budú nanajvýš dvojnásobné (výnimky existujú).

Prínos je nevyčísliteľný, ak TOP človek robí na projektoch, ktoré vytrvajú a bežný digitalista na tých, ktoré vymierajú.

Ako sa stať TOP e-commerce špecialistom?

Vzdelávaním.

Keďže v období koronavírusu máme trochu viac času pre seba, skúste ho využiť efektívne. V tomto článku približujem, aké schopnosti si budovať. Je to môj pohľad a osobne mám rád ľudí, ktorých vystihuje práve nasledovný rozsah schopností. No ako sa hovorí, koľko ľudí, toľko chutí. Nie je to žiadne pravidlo, ale subjektívna preferencia.

Nech už sa špecializujete na ktorékoľvek e-commerce odvetvie, nevedieť nič o príbuzných témach ochudobní vaše výsledky.


Osobnostné zručnosti („soft skills“)

Túto tému radšej prenechám odborníkom na ľudské zdroje. Považujem však minimálne 2 „mäkké“ zručnosti za veľmi cenné.

Zvedavosť (zručnosť #1)
Týmto zmyslom sa vyznačujú objavitelia, u ktorých je zvedavosť kľúčová pri hľadaní lepších riešení. Neustále zisťujú ako zlepšiť veci okolo seba, čím sa učia nové znalosti a zlepšujú tie súčasné.

Predvídavosť (zručnosť #2)
Týmto zmyslom sa vyznačujú pozorovatelia, ktorí vynikajú schopnosťou odhadnúť situáciu na základe výborného prehľadu.


E-commerce zručnosti („hard skills“)

Technologické poznatky

Pomáhajú logicky myslieť a lepšie porozumieť problémom. Vďaka nim (nielen) budete môcť odborne navrhovať webové stránky, aplikácie, systémové procesy, automatizáciu. Budete vedieť vhodne komunikovať s IT oddeleniami a tvoriť lepšie produkty pre užívateľov.

Čomu venovať čas: ak ste úplný začiatočník, začnite s HTML a CSS. Odporúčam tiež základy niektorého z programovacích jazykov.

PS: Začiatočníci, študujte v poradí HTML, CSS, JavaScript a PHP. Môžete skúsiť aj Python namiesto PHP, prípadne oboje. Vrelo odporúčam Codecademy, lebo je to zábavná forma a navyše zadarmo. Ďalšie výborné zdroje nájdete na platformách Udemy, Udacity alebo LinkedIn Learning.

Dátová analytika

Získate zručnosť vyhodnotiť aktivity na báze nazbieraných dát. Nebudete sa rozhodovať len pocitovo, ale „data-driven“. Efektívne to využijete vo všetkých smeroch digitálneho marketingu ako aj pri plnení obchodných cieľov.

Čomu venovať čas: Google Analytics, Excel (spájanie rôznych zdrojov dát, funkcie, kontingenčné tabuľky, práca s CSV), business intelligence nástroje (napr. PowerBI, Tableau, Data Studio).

PS: Ideálne je okrem pozerania na videá robiť s reálnymi dátami. Ak nemáte k dispozícii reálne dáta, v Google Analytics môžete použiť DEMO účet.

Zákaznícka skúsenosť

Budete vedieť lepšie počúvať svojich zákazníkov a zlepšovať všetky procesy, aby ste vytvorili ten „najlepší“ e-shop.

Čomu venovať čas: webové UX, zvyšovanie spokojnosti zákazníkov, psychológia nákupného správania, A/B testovanie, heatmapy.

SEO/SEM

Zistíte ako efektívne priniesť návštevníkov na svoj e-shop, blog a inú webovú stránku. Bez ohľadu na to, či ide o umiestňovanie v organickom vyhľadávaní alebo platenú reklamu. Naučíte sa napríklad, na čo slúži ALT obrázku, lebo ak chcete tvoriť webový obsah, bez tejto znalosti ste len bežný digitalista. Dnes zrejme aj bežní e-commerce pracovníci toto ovládajú.

Čomu venovať čas: štruktúra webu (meta dáta, nadpisy, kľúčové slová, schema značkovanie), zvyšovanie rýchlosti stránok, získavanie odkazov, Google Ads, Google Webmaster, automatizácia reklám.

E-mail marketing

Overená klasika, ktorá v najbližších rokoch určite nezmizne a je stále mimoriadne efektívnym kanálom s výborným pomerom cena/výkon.

Čomu venovať čas: podrobná e-mailová analytika (pozrite vyššie dátovú analytiku), automatizácia (e-mailing bez účasti človeka), personalizácia (veľa e-mailov, ale na množstvá malých publík, čiže každý dostane menej správ, no maximálne relevantných).

Content, social a ďalšie

Vytvoriť obsah je jedna vec. Tá dôležitejšia je vedieť čo vám ten obsah priniesol. Mám na mysli presné určenie prínosu číslovkami. Príklad: získali ste 3540 prečítaní článku. To nestačí. Akí ľudia si to prečítali? Odkiaľ k vám prišli? Vrátili sa neskôr znova? Ako sa im článok páčil? Nakúpili? Ste v zisku? Ako nabudúce získať trikrát väčší prínos z podobného obsahu?

Čomu venovať čas: pozrite si témy dátovej analytiky a SEO/SEM v predošlých bodoch, Facebook Ads, Business Manager.

Zvyšovanie predajov

A teraz to najdôležitejšie. Túto ťažkú dobu e-commerce prežije. Niekde ako víťaz, inde možno ako porazený. Predpokladám, že v najbližších rokoch sa posilnia aktivity, ktoré prinášajú firmám merateľné výsledky (v peniazoch). Tie, ktoré sa doteraz skrývali za nemerateľné ciele už dnes mnohé firmy obmedzujú. Nikto neškrtne náklad 10 000€, ktorý prináša priamy efekt 150 000€ v obrate. Naučte sa ako zvyšovať predaje.

Čomu venovať čas: zvyšovanie návštevnosti, konverznej miery, priemerného nákupu, opakovaní nákupov zákazníka.


Unikátne poznatky = jedinečnosť

Je fajn, aby mal každý dobrý digitalista základné skúsenosti s väčšinou oblastí a ideálne so všetkými spomínanými schopnosťami. Niektoré z nich by mal mať na vysokej úrovni. Je veľmi ťažké zložiť tím, kde bude každý jednotlivec výborný len v jednej veci. To by musel byť veľmi veľký tím ľudí, na čo má máloktorá firma na Slovensku dostatok peňazí.

Budujte si svoj vlastný set zručností. Vyberte si čo vám je najbližšie. Investuje do toho viac času, no nikdy neprestaňte vnímať aj ostatné oblasti. Učte sa stále niečo nové/ďalšie. Pamätajte, prínos je nevyčísliteľný, ak TOP človek robí na projektoch, ktoré vytrvajú a bežný digitalista na tých, ktoré vymierajú.

Naučte sa byť TOP e-commerce špecialistom.